Karadeniz'de rock çağı ...
Karadeniz müziğini rock’la harmanlayan Marsis’in ilk albümü Kalan
Müzik etiketiyle yayınlandı. Grup bu albümde hem etnik ayrımcılığı protesto
ediyor hem de Çernobil Faciası’na gönderme yapıyor
Adını
Kaçkarlar'ın yedinci zirvesinden alan Marsis, Kalan Müzik etiketli ilk albümleri
ile müzikseverlerin karşısına çıktı. Grup, Lazca, Hemşince, Gürcüce şarkıları
ile ötelerin sesini duyurmanın yanında "Dikkat bu grup yüksek oranda radyasyon
içerir" diyerek Çernobil faciasına da gönderme yapıyor. Marsis'in üyeleri
arasında Karadeniz'de büyüyenler de yer alıyor. Onlar adını aldıkları dağın heybetine yakışırcasına savaşa, ayrımcılığa, küresel
ısınmaya, darbelere, nükleer santrallere karşı çıkıyor. Şarkılarında,
Karadeniz'in coşkulu ve hüzünlü ikilisi tulum ve kemençenin yanında Batı
kaynaklı sazları da kullanan Marsis ile yeni çıkan albümleri ve müziğe
yaptıkları katkılar üzerine konuştuk.
Siz yaptığınız müziğe ne isim
veriyorsunuz?
Biz yaptığımız müziğe Karadeniz rock diyoruz. Çünkü yaptığımız müzik hem
Karadeniz'i hem de rock'ı yansıtıyor. Rock müziğin felsefesi muhalif olmak,
eleştirmek ve her türlü saçmalığa karşı gelmek... Aynen bizim yaptığımız gibi. Tulum ve kemençenin yanında Batı
sazlarını duyunca Karadenizliler ne tepki veriyor?
Karadenizli bir teyzeyi bizim konsere getirsek belki de bize kızar, çünkü tulum
kemençenin yanındaki diğer enstrümanları görünce ona anlamsız gelebilir. Tam
tersi rock müziği dinleyen birini çağırsak da aynı şeyi yaşarız. Bakar ki bir
yanda tulum-kemençe var ama diğer yanda şarkıların alt yapıları rock... Biz
yaptığımız müzikte aslında Karadeniz'in içinden gelenleri ve Batı
enstrümanlarıyla birleştiriyoruz.
Peki sizce Karadeniz ve rock'ı biraraya
getiren öğeler neler?
Karadenizliler tutkulu, hırçın, asi, kıpır kıpır, sözünü esirgemeyen bir mizaca
sahip. Böyle insanların ürettikleri müzik de aynı özellikleri taşıyor. Hareketli
ya da yavaş, tüm şarkılar bu tutkuyu, sözünü esirgemeyen dobra yapıyı yansıtır.
Sevdasını da direkt söyler öfkesini de... Diğer müzik türleri içerisinde de bu
bahsettiğimiz özellikleri taşıyan melodiler vardır muhakkak ama en çok rock
müzik yapısı bu öğeleri taşır.
Solistiniz Korhan Özyıldız'ı Kazım
Koyuncu'yu taklit etmekle eleştiriyorlar. Bir de sizi müziği yozlaştırıyor
diyerek eleştirenler var. Bu eleştirilere bir cevabınız var mı?
Kazım Koyuncu Karadeniz müziğinde devrim yapmış bir müzisyendir. Onun o
devrimi yapmasına zemin hazırlayan Birol Topaloğlu, Volkan Konak, Fuat Saka,
Erkan Ocaklı, Helimişi Hasan gibi çok değerli ağabeylerimiz var. Hepsini severek
dinliyoruz. Benzetilme konusuna gelince bizim benzemek ya da benzememek gibi bir
çabamız yok. Eğer başka birini taklit ediyorsanız siz bir şey üretemezsiniz.
Müziği yozlaştırma konusunda ise biz ne yaptığımızın farkındayız. Müthiş
önyargılar var onları kıracağız. Bizi eleştirenler gelsinler yüzümüze
söylesinler ve oturalım müziği hep birlikte konuşalım.
"Dikkat bu grup yüksek oranda radyasyon
içerir" göndermesi var aynı zamanda...
Karadeniz'de yaşayan her insan Çernobil Faciası'ndan etkilendi. Karadeniz
kanserden ölüyor. Her evde en az iki tane kanser hastası var. Yörenin yaşadığı
psikolojik travmayı düşünebiliyor musunuz? O dönemi hatırlarsanız bu ülkenin
başbakanı gözümüzün içine baka baka yalan söyledi. Çernobil'in etkilerini hep
gündemde tutmak istiyoruz. Bu anlamda nükleer santrallere karşı olan bütün
etkinliklerde kimi zaman aktivist, kimi zaman müzisyen, kimi zaman da sahneyi
düzenleyenler olarak yer alıyoruz. Ama şunun farkındayız, bir grup kurduk diye
hiçbir şey değişmeyecek biliyoruz bunun farkındayız... Marsis'in sonraki hedefleri nelerdir?
Marsis'in hedefi daha fazla evrensel olabilmek. Yunan kemençeçi ile İskoçya'dan
gayda çalan biriyle ortak bir şeyler yapabilmek. Onlar, Türkiye'ye gelse biz
yurtdışına çıksak kültürümüzü evrenselde de yaşayabilsek.
Kanak: Taraf.Com.Tr
Lazuri.com / 07.06.2009
|